Elöverkänslighet

Jag hittade just den här krönikan av Liza Marklund på Expressens hemsida. Den handlar om elöverkäslighet, och jag kan inte annat än att tro på det! Läs jättegärna; det är ett viktigt problem det här! Om man tänker på hur mycket strålning vi utsätts för varje dag borde förnuftet nästan säga en att det är skadligt... Varför skulle de människor som påstår sig känna av stickningar i kroppen, yrsel och illamående hitta på? För att inte tala om de som flyttar ut mitt i den ociviliserade vildmarken (eftersom staden inte är anpassad efter deras behov av ytterst lite elektromagnetiska fält); skulle de göra det för skojs skull? Eller för uppmärksamhet? Nej, jag tror på dem! Gör du?

Liza Marklund: Är vi mindre känsliga än kor? 080831
     I alla år
har jag undvikit att berätta offentligt om hur sjuk jag blivit av elfälten i min lägenhet och runt min dator, men i min förra krönika gjorde jag ett undantag. Jag berättade hur jag fick stickningar, domningar och till slut yrsel och sjögång utan att någon kunde begripa varför.
När jag insåg att mina besvär hade med elektroniska och magnetiska fält att göra fick jag äntligen hjälp. Hela vår gamla jugendfastighet i Stockholms city visade sig vara proppfull av något som kallas vagabonderande strömmar. Dessa strömmar resulterade i mycket kraftiga elektriska och magnetiska fält både i bostäderna och i affärslokalerna i huset. Fenomenet är väldigt vanligt och finns i nästan alla bostäder i Sverige, fast i större eller mindre omfattning. Värst är det i gamla hus inne i stadskärnorna. Det uppstår när elen är för dåligt jordad och installerad. Detta är inget "naturligt", utan resultatet av okunnighet, snålhet och nonchalans från byggherrarnas sida.
Det här skrev jag alltså om i söndags, och de hånfulla kommentarerna lät naturligtvis inte vänta på sig. Att jag var "inbillningssjuk" var den snällaste. "Elöverkänslighet, elsanering, etc., är verkligen dagens alkemi", skrev signaturen "gurkmajoneslig" här på Expressen.se. "Den utrustning vi har i dag kan inte påverka en människokropp", fortsatte han (hon?) tvärsäkert.
     Men myndigheterna är bevisligen mycket medvetna om riskerna med elektriska och magnetiska fält. Man har väldigt strikta regler för hur mycket strålning det får finnas inomhus - men inte när det gäller bostäder, utan ladugårdar(!) Man vet nämligen att djur far väldigt illa av elfält. Kor slutar mjölka, till exempel.
- Vid en potentialskillnad på tre volt sinar kor, säger Samuel Andersson, elsäkerhetsexpert på Ama Konsult i Skellefteå.
- Förhållandet mellan spänningsfält och mjölkproduktion är relativt: ökar spänningsskillnaden minskar mjölkproduktionen för att alltså upphöra helt vid tre volt.
Vid 1,5 volt är således produktionen halverad.
I alla ladugårdar måste därför elfälten vara helt eliminerade, 0,0, för att få ut mesta möjliga mjölk ur varje ko. Allt annat är ekonomiskt vansinne. (I min fastighet, där jag blev sjuk, uppmättes spänningsskillnader (elfält), på 16 volt. Alltså drygt fem gånger högre än de nivåer som får kor att gå i sin.)
     Men det är inte bara kor som far illa av elfält. Spänningarna måste byggas bort i alla typer av djurstallar, vilket kallas att "potentialutjämna". I "Handbok för elinstallationer i lantbruk", framtagen av Lantbrukets brandskyddskommitté, finns följande att läsa:
"Systemet för potentialutjämning i ett stall har till uppgift att jämna ut elektriska spänningar mellan olika inredningsdetaljer, att minska risken för vagabonderande strömmar och därmed begränsa magnetiska och elektriska fält... Även i till synes felfria stall kan det förekomma låga elektriska spänningar, mellan till exempel vattenledningen och stallinredningen, vilka kan påverka djuren negativt."
Några liknande regler finns alltså inte för bostäder för människor.
- Ja, men det är ju en jädra skillnad, sa Kåre Nordin, elsäkerhetsexpert på Elektriska Installatörsorganisationen EIO när jag talade med honom i förra veckan.
- Kor är mycket känsligare än människor. De känner av de där fälten. De får stickningar av dem, som vid en elektrisk stöt.
     När jag berättade för Kåre Nordin att jag också får stickningar av elfält, som vilken annan ko som helst, så trodde han mig förstås inte.
- Kor är otroligt mycket mer känsliga än människor, upprepade han.
Han kunde ha uttryckt sig så här: Kor är mycket känsligare än svenskar. Runt om i Europa är nämligen reglerna betydligt hårdare än här hos oss. I nästan alla andra länder utförs potentialutjämning som en standardåtgärd sedan många år. Frågan är hur länge vi ska låta de svenska byggherrarna slippa undan.

♥ / Cecilia

Kommentarer

Här kan du skriva en kommentar till mig:

Namn:
Jag kommer hit igen♥

E-postadress♥ (den ser bara jag)

URL/Bloggadress♥

Kommentar♥

Trackback
RSS 2.0